This was it ... I did it

31 oktober 2014 - Dubai, Verenigde Arabische Emiraten

Dinsdag heeft Josephine de hele middag gekookt om me nog eens te verwennen met allerlei typische Oegandese gerechten. De tafel stond vol en samen met haar, Maria, Eddie, Saka en Ivan hebben we een geweldige laatste avond gehad.
Ik heb m’n koffer gepakt en ben vroeg gaan slapen. Er spookte van alles door m’n hoofd van al het moois wat ik gezien heb en de vele mensen die ik ontmoet heb. Mijn laatste nachtje onder m’n klamboe … het was lastig de slaap te vatten.

Woensdag vroeg opgestaan om alle klasse nog eens na te lopen om iedereen gedag te zeggen. Ontzettend leuk om alle kindjes nog even te zien.

“ When are you coming back?”
“Have a save journey”
“ Send our love to your family and friends”
“ Where are my balloons? ”
“ We are going to miss you”
“ Hope to see you soon”

Zomaar een paar kreten die zijn blijven hangen.

Na een flinke omhelzing door Head Master/ Teacher Moses, een dikke knuffel van Maria en een liefdevolle traan van Josephine ben ik in de auto gestapt om naar het vliegveld gebracht te worden door Joan, Eddie, Saka en Rosemary. Een mooier afscheid kon ik niet wensen.

In april dit jaar heb ik voor het eerst contact gezocht met Simone van People 4 Change om mijn lang gekoesterde wens uit te laten komen … vrijwilligers werk doen in het buitenland. Geen idee wat ik precies wilde doen of kon bijdrage maar mede door het gesprek van Simone is er dit moois uitgekomen. Mijn verlangen omgezet in een doel.
Een eerste keer alleen weg en iets doen waar ik mezelf zou gaan tegen komen, uit m’n comfortzone stappen, andere cultuur leren kennen en aangewezen te zijn op me eigen persoontje.

Ik heb het gevoel dat nog niet alles een plek heeft kunnen krijgen, dat komt vanzelf. Maar voor nu was het leerzaam, ontroerend, bijzonder, inspirerend en geweldig mooi om te mogen doen. Ik zie het zeker niet als vanzelfsprekend want naast dat het voor mij een uitdaging was heeft de geweldige steun en vertrouwen van mijn lieve vriendinnetju Wenda er ook voor gezorgd dat ik stap heb durven zetten. Daarnaast was de betrokkenheid van m’n ouders, zus en vrienden een enorme drive om er iets moois van te gaan maken.

En dat moois is het boven verwachting geworden. Al hoewel ik niet echt een verwachting had voor ik ging. Ik wilde het vooral gaan beleven. Het was echt gaaf om te doen.

Via deze blog wil ik iedereen bedanken voor zijn of haar steun. De reacties op mijn reisverhalen waren ontzettend gaaf om te lezen en hielpen me in deze periode dat ik zo ver van alles en iedereen weg was.

Nogmaals een super dank voor Simone van People 4 Change voor het regelen , vertrouwen en de match met St. Mary Kevin.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Erikarinsaar:
    You did it!!
    Wat ben ik trots op jou!
    Je durf, je moed, je passie, je liefde, je enthousiasme, je humor, je betrokkenheid, je oprechte interesse in die andere persoon, je meedenken en zoeken naar oplossingen...

Dit ben jij liefste broer! En wat mooi dat die lieve kindjes deze persoon n momentje in hun leven hebben mogen ervaren!

Dikke knuffel en tot gauw!!
  2. Kai:
    31 oktober 2014
    Maat - jij bent echt een eindbaas! zo gaaf dat je dit hebt gedaan...
  3. Marc:
    31 oktober 2014
    Maat, wat ben ik trots op je. Ik schep tegenwoordig over je op Jur, iets waar voorheen geen enkele reden toe was ;)

Ben blij als je weer thuis bent zodat je me live jaloers kunt maken. Goeie reis terug held!
    Wereld verbeteren...check! wie kan dat nou zeggen?
    Tot snel vriend x
  4. Wenda:
    ❤️
  5. Ien en Emile Rutten:
    Lieve Zonio,
    We sluiten je vanavond in onze armen en zijn trots. Je hebt ons meegenomen in je verwonderingen en die waren er veel.
    Je laatste verslag alweer wat gaat de tijd.
    liefs en tot vanavond
    Mamsie en deddie.
  6. Ellen muijtjens:
    31 oktober 2014
    Hey jur!! Ik heb hier en daar meegelezen op je reisblog.... Ontdek nu pas hoe ik kan reageren!! Wat een bijzondere ervaring!! Erg leuk om te lezen en ik denk iets wat je nooit zult vergeten en altijd met je meedraagt...de mensen zijn een stukje van jezelf geworden....en maken JUR nog meer compleet...Zoals je liefste nichtje saar vorige week tegen mij zei: " ome jeroen is in afrika... Daar zijn de mensen bruin.. Ome jeroen niet.... Maar ik denk toch dat hij ook wel een beetje bruin is van binnen want hij heeft een bruine baard.... !
    Kids kunnen het soms mooi samenvatten, toch?
    Goeie reis terug!!
  7. Ruben:
    Jur,
    Echt een gave reis zo te lezen. Wauw!
  8. Rutger:
    31 oktober 2014
    Very good busy. Heel mooi om te lezen. Goeie en veilige reis terug!
  9. Sue:
    31 oktober 2014
    we zijn trots op jou!!! Heel mooi
  10. Martine:
    31 oktober 2014
    Je hebt gedaan waar veel mensen van dromen maar toch niet durven. jij hebt deze droom waar gemaakt en daar mag je heel trots op zijn. Wat een ervaring ben je rijker zeg!!!! Goeie vlucht!!
  11. Eric, Yvette & Siem:
    31 oktober 2014
    Jeroen, we zijn trots op je! Dat jij de moed hebt om daadwerkelijk daar heen te gaan, waar de mensen op deze wereld een hart onder de riem zo hard nodig hebben. Het heeft hen en ook jou heel wat gebracht. Super! x x x
  12. Ronzy:
    31 oktober 2014
    TROTS OP MY HOMEBOY 4 LIFE!!!! Niet normaal goed van je... Big big HUG! En tot vanavond/morgen. Heerlijk om te kunnen zeggen. :)
  13. Angelique:
    31 oktober 2014
    Top Jur!!!! Werkelijk ontzettend knap van je, je doorzettingsvermogen, je enthousiasme, je drive! Het was win-win. Zij kregen jou en jij kreeg hun. Een ervaring om nooit te vergeten!
    We hebben genoten van je reisverslagen.

Tot snel! xxx
  14. Judith en Max:
    31 oktober 2014
    Goed gedaan Jeroen. Leuk je verhalen te lezen en vooral wat het met je gedaan heeft. Je hebt het schrijverstalent van je vader !!!
    Welkom thuis en ik ga je snel een keer bellen.
    Groetjes, Judith en Max.
  15. Heidi:
    Lief schoonbroertje.
    Ik ga je verhalen missen. Wat heb je veel meegemaakt en gezien in die 3 weken. Die zijn voor ons zo voorbij gevlogen. Ben blij dat je weer naar huis kom. Ben trots op je dat je dit gedaan en gedurfd hebt xxx
  16. Peter:
    Ha die Jeroen,
    Wat ontzettend knap ! Je reislog op de voet gevolgd en wat zul je een boel te vertellen hebben... :-)
    Rust lekker uit, laat alles maar eens bezinken en geniet ook weer met volle teugen van alle mensen die je zometeen thuis weer gaat zien !

...
  17. Ine en Frans:
    1 november 2014
    Lieve Jeroen. Yes you did it! We zijn ontzettend trots op je en zijn dankbaar dat we alles met jou mochten delen via je verhalen. Wat zul je een tijd nodig hebben om dit allemaal een plaatsje te geven, maar het was voor jou zeer leerzaam en ervaringen opdoen dat is je gelukt. Jeroen tot vanmiddag en blij dat je weer thuis bent. En de dankbaarheid van de mensen zal altijd in je hart zijn. Liefs
  18. Ronald, Tamara, Mylan en Indy:
    6 november 2014
    Beetje laat onze reactie, maar niet minder oprecht! Sluiten ons aan bij alle mooie woorden van iedereen...die kun je in je zak steken
    Nu weer genieten van je heerlijke thuis! Dat zul je nu nog meer waarderen. Xxx