Land of confusion

17 oktober 2014 - Kampala, Oeganda

Gister samen met Joan en Saka (andere assistent) naar Kampala geweest om een safari tour te booken bij haar broer. Dat denk je “ even” te doen maar hier ben je daar gewoon een hele middag mee bezig. Nu duurde het uitkiezen van de trip niet langer dan 10 minuten maar om dan US Dollars te pinnen is echt een heel gedoe. Na 3 banken en 1,5 uur later is het dan toch gelukt … echter door een maximum te stellen aan het aantal dollars per dag ben ik nogmaals de sjaak om dit traject af te leggen.

Het is geregeld en we eindigde de dag met Joan’s favoriete eten, PIZZA. Ze stond erop dat zei betaalde want ik was te gast … enigszins bezwaard stem ik in. Ik word samen met Saka op de taxi gezet voor de terugreis aangezien Joan in Kampala woont. We doen over 13 km 1,5 uur en in het donker komen we weer bij st. Mary Kevin aan.

Vandaag begon dan de eerste dag van de Tour. Ik neem t/m maandag avond Eddie mee als soort van bedankje voor al zijn hulp en dat vindt hij fantastisch want ook hij is nog nooit ver buiten Kajjansi/ Kampala geweest. We worden stipt (jaja het kan wel) om 09:00 uur opgehaald in een 4WD Safari truck door Chauffeur Richard. Hij zal ons eerst nog wat mooie plekjes in Kampala laten zien en rijden langs het Koninklijk Paleis en de Kasabi Tombs (begraafplaats van de Koning(en). Na een tour vervolgen we onze weg naar Jinja. Ik heb mijn ogen uitgekeken onderweg. Weer veel Boda Boda’s die echt vanalles vervoeren. Ik zag een Boda Boda die een Boda Boda en een passagier vervoerde. Langs de weg heel veel kraampjes met fruit, groente, troep, 2hands onderdelen en … vlees & vis. T hangt hier gewoon buiten in de zon. Ik zag een man de kop van een kip afhakken en ‘m uitlekken in een grote plastic bak. Tussen al dat stof en uitlaatgassen want hier hebben ze nog nooit gehoord van een katalysator. Grote zwarte pluimen uit de (vracht)auto’s is heel normaal.

Naast deze drukte rijden we ook door het grootste en dichts begroeide bos van Afrika om uit te komen bij grote velden vol Thee en Suiker (2 grote export producten uit Uganda) Bijzonder mooi om te zien.

We stoppen vlak bij de Nile in een Lodge voor een Lunch. Ongelofelijk wat een luxe hoe het uitziet vergeleken met hetgeen ik tot nu toe gezien heb. We bestellen een club sandwich en moeten even (ruim 40 minuten) wachten.

Het eten was prima en we rijden verder naar “The source of the Nile” Het ontstaan van de Nile. We varen naar een klein eilandje waarbij ik ontzettend veel dieren zie (vogels, vissen, leguanen, apen en slangen) en waar dan de Nile ontstaat. Vanuit de grond “borrelt” het water naar boven om zich een weg te banen door Uganda, Sudan en na een kleine 7000km uit te monden in Egypte.

Rond 17:00 vertrekken we weer naar Kajjansi, een rit van dik 80km. Ruim 3,5 uur later komen we aan ... t was een beetje druk.
Ik blijf me verbazen over de omgeving. Van een prachtig mooi thee-veld, door een bos, door een stad, langs een krot, langs een villa. Alles kom je hier tegen en vooral hoe al deze verschillende indrukken zo kort naast elkaar liggen. De verschillen tussen rijk en (zeer) arm zijn hier meer dan zichtbaar en ik snap niet goed hoe dit zo naast elkaar kan wonen op nog geen 10 meter afstand van elkaar.
Verwarrend…

1. Erikarinsaar:
    17 oktober 2014
    Net op het moment dat ik denk: hoe zo het met jur zijn...jaaa weer n mooi verhaal!

Je geduld wordt wel erg op de proef gesteld en het eten van een kippetje zal nooit meer hetzelfde zijn...jieksss

Verwarrend..dat is ook de indruk ik het bij mij achterlaat na het lezen van je stukje.

Blijf "geven"...je krijgt er zoveel moois voor terug! Dikke knuffel xx
  2. Ronald, Tamara, Mylan en Indy:
    18 oktober 2014
    Toen Ronald jaren geleden met Fortuna op trainingskamp was in zuid Afrika was dat ook wat hem enorm opviel.... Dat grote contrast tussen rijk en arm. Heeft ook op hem toen veel indruk gemaakt. Evenals de schoonheid van de natuur... Dus herken veel in je verhalen. Dat is allemaal wel iets om nooit meer te vergeten! Xx
  3. Minou:
    18 oktober 2014
    Wauwww! ! Elke keer weer lees ik met volle aandacht je verslag. En geniet van de foto's. Omdat je het zo goed schrijft lijkt het of jezelf in afrika bent.
    geniet nog van alles!! Dan genieten wij nog van je mooie verhalen en foto's!
    Groetjes en liefs van de eggengoortjes
  4. Bep:
    18 oktober 2014
    Hoi Jeroen, kunnen je ogen dit wel allemaal aan ? Mooi om te lezen.
  5. Tilly dijkman\:
    18 oktober 2014
    typisch wat je schrijft dat armoe en rijk naast elkaar leven, ik vind het heel bijzonder wat je
    schrijft, ook over die kip, je kan je het niet voorstellen.
    lieve groet van ons en voorzichtig.......til en jan dijkman...
  6. Ronzy:
    19 oktober 2014
    Gave trip maat!! En supercool dat je Eddie ook mee neemt. Hoe gaaf zal dat voor hem zijn!! Geniet ervan bro! Hug!
  7. Arno:
    21 oktober 2014