Nature calls

20 oktober 2014 - Kampala, Oeganda

Net terug van mijn safari tour in Murchison Falls National Park. Richard kwam Eddie en mij om 08:30 uur ophalen om te vertrekken naar Zziwa Rhino Sanctuary, een rit van ruim 5 uur.

Wederom heb ik mijn ogen uitgekeken want ditmaal reden we ook over het platteland.
Ik zag hutjes met daken van gras en muren van een modder substantie. Het enige wat ze hadden was hun eigen moestuintje. Kinderen die speelden met een oude autoband en honderden mensen die langs de weg liepen … ergens naartoe om iets te kopen/ ruilen. Ik had niet gedacht dat dit nog steeds realiteit was anno 2014 en dacht vaak aan mijn wereldje waarbij ik vaak te lui ben om lopend naar een supermarkt te gaan. Een supermarkt die wij in ieder klein gehucht wel hebben vol artikelen en vooral vol keuzes. Hier hebben ze geen keus en al zeker geen supermarkt in de buurt maar gaat het nog zoals wij dat in een zekere mate ooit ook hebben gehad honderden jaren geleden.

De 5 uur vlogen voorbij en we kwamen aan bij Zziwa Rhino Sanctuary, het neushoorn park waar ze bezig zijn om dit prachtige dier weer terug te krijgen in Uganda binnen zijn oorspronkelijke habitat. Vanuit een aantal plekken in de wereld hebben ze schenkingen gekregen waarbij ze er alles aan hebben gedaan om de neushoorn zelf te laten zorgen voor de voortplanting. En dat is al aardig gelukt want op dit moment leven er 15 wilde witte neushoorns in dit park.

We rijden samen met een Ranger door het park en stoppen op een gegeven moment om verder te voet te gaan. Ergens in de bossen liggen 3 neushoorns en kom ik op nog geen 10 meter afstand oog in oog met dit kolossale dier te staan. De veiligheidsregels krijg ik dan ter plekke te horen en wordt nog even gerustgesteld dat er nog nooit een bezoeker aangevallen, rangers daarentegen wel. Wat bijzonder om dit dier in het wild te zien.

Na deze trip rijden we naar de Sambiya River Lodge waar we zullen overnachten. Na het kiezen van het diner hebben we nog even tijd om naar de top van Murchison Falls te gaan. Het water baant zich een weg naar een smalle breedte van 7 meter waarna het 43 meter naar beneden stort.

Na diner meteen gaan slapen omdat we de volgende dag om 05:00 vertrekken naar Murchison National Park ( oppervlakte van 3860 km²) zodat we mogelijk de Leeuw en Luipaard kunnen zien die s’ ochtends jagen. Na een dik uur offroad rijden nemen we de ferry naar het begin van het park. Richard heeft een Ranger geregeld die alles uitlegt terwijl hij rijdt. Wat bijzonder was te zien is dat het park vanuit een dichte bebosssing over gaat naar een savanne.

Na nog geen 10 minuten rijden staat er een Olifant op de weg die geen aanstalten maakt om aan de kant te gaan. We moeten wachten, wachten en wachten tot ie uiteindelijk op z’n dooie gemak het hoge gras inloopt.

We hebben ruim 5,5 uur in deze prachtige natuur rondgereden en heb zo ontzettend veel dieren en vogels gezien. Adembenemend en echt een "must see" als je ooit Uganda bezoekt.
Na deze tocht hebben we geluncht in de oudste lodge van het park, Paara Safari Lodge. Een luxueus complex met zwembad en uitzicht over de Nile.

Na de lunch vertrek ik verder alleen (Eddie heeft het niet zo op boten en water) op een boot safari te maken om ook de waterkant van het park te bezichtigen. Na 2 uur varen en weer een lijst van dieren verder, stap ik uit aan de voet van de Murchison Falls om te voet een klim te maken naar het begin van de waterval. Ik loop samen met een groep Oegandese en een Ranger door de regen en onweer om na 45 minuten de top te bereiken. Wat een bijzondere klim en het uitzicht over het water en park is prachtig.

We eindigen de dag met weer een diner in Sambiya River Lodge samen met chauffeur Richard. We hebben een geweldige discussie over gebruiken, gewoontes en typisch eten in Uganda en Nederland. Wat een plezier, en wat hebben we gelachen om elkaars cultuur.

Vandaag teruggereden en na wat boodschappen te hebben gedaan trakteer ik nog op een lunch om deze geweldige dagen af te sluiten.
Morgen weer back to business en verder genieten van al het moois in St. Mary Kevin.

1. Anouk:
    20 oktober 2014
    Een paar maanden geleden was ik voor het eerst in de Beekse bergen en daar was ik al onder de indruk van de dieren, laat staan als ik ze in Uganda in het echt zou zien... :)
    Echt heel cool!

Eddie ziet er uit als een gave gast, je hebt al vrienden gemaakt daar :)

X
    Anouk
  2. Erikarinsaar:
    20 oktober 2014
    Wat leuk om nu ook die eddie eens te zien! Wat n verhaal en mooie foto's van dieren in hun omgeving waar ze horen te zijn! Prachtig!!

Xxx
  3. Ien en Emile Rutten:
    Lieve zonio,
    We hadden elkaar al via de chat gesproken en ook al wat foto's mogen zien. Wat bijzonder allemaal! En allemaal "gewoon" te zien en mee te maken.
    Dank! voor je mooie verhaal weer. We genieten mee.
    Wat maak je toch allemaal bijzondere dagen mee. Gewoonweg toppie.
    liefs mammie en deddie
  4. Roel en mar:
    21 oktober 2014
    we genieten van je verhalen en je foto's Wat een bijzondere reis in alle opzichten en wat een geweldige ervaring Jeroen, en die blije koppies van de kinderen, ongelooflijk en prachtig om te zien, nog veel succes
  5. Ine en Frans:
    21 oktober 2014
    Elke dag is voor jou Jeroen weer bijzonder en wij mogen in jouw verhaal daarvan meegenieten. Wat zie je prachtige natuur en de dieren in het wild waar ze nog vrijheid hebben en mooi om te horen dat je moet wachten...wachten op een olifant die op de weg staat. Niet voor te stellen maar waar! En morgen weer naar St. Mary Kevin benieuwd wat daar weer op je wacht. We zullen het zeker van je lezen. Jeroen heel veel succes en van ons lieve groetjes Ine en Frans xx
  6. Bep:
    21 oktober 2014
    Als peuter heb ik jou verhaaltjes verteld. Nu vertel je ze mij . Mooi !!!!!
  7. Steven:
    21 oktober 2014
    Gaaf!! Veel plezier en met name ook succes daar!
  8. Ronzy:
    22 oktober 2014
    Hoe vet!!!! Hoe ontzettend vet! Kerel, geniet van deze onvergetelijke en supermooie ervaringen! Big up tot Eddie, he looks prettige cool bro! :) Hug!
  9. Tilly dijkman\:
    24 oktober 2014
    het is geweldig om jouw verhaal te lezen en te zien naar al die mooie beesten. Wat een andere wereld zeg, je kunt het je haast niet voorstellen,nog een fijne tijd daar. groet.