Teacher for an hour

15 oktober 2014 - Kampala, Oeganda

Vanmorgen met Eddie naar Kampala geweest aangezien mijn internet niet werkte. “We gaan vroeg” zei hij en dus stonden we om 08:15 uur op een taxiplaats. Dat bleek niet veel meer dan een open plek te zijn waar busjes stonden en je met een man of 12 een richting op ging. Druk, stoffig en hectisch, want naast de vele busjes croste er ook genoeg boda boda’s tussendoor. Aangekomen in Kampala was t een mierennest van mensen, dieren, busjes etc. We hebben het internet gefixed en zijn weer terug gegaan.

Daarna een uitvoerig gesprek met Joan gehad over hetgeen ik eigenlijk kwam bijdragen. Ik heb vooral heeeeel veel vragen gesteld en geprobeerd om zoveel mogelijk aannames uit de weg te gaan. Mijn creativiteit wordt zwaar getest want merk dat ieder idee begint met geld … en dat is er niet. Voldoende mogelijkheden maar als je geen geld hebt waar begin je dan precies. Vooral ook gekeken naar de inkomsten en uitgaven en in hoeverre daar iets aan te passen is zodat er een potje vrijkomt om met een idee te starten. We zijn een stuk verder gekomen door vooral te kijken naar huidige inkomsten/ sponsors en in hoeverre daar nog contact mee is. Een data systeem is er niet, niks wordt bijgehouden en veel komt neer op Joan die (te) veel taken heeft. Vanuit deze inslag ga ik maar eens verder zoeken.

We stoppen ons gesprek omdat ik nog even moet lunchen en daarna wordt ik verwacht in de bibliotheek om mee te helpen met kinderen tussen 8 en 10 jaar voor hun dagelijks voorlees uur. De leraar (Vincent) legt ea. vlot uit en vertrekt op het moment dat al de kinderen de klas in komen. Klasse … alsof ik enig idee heb. De kinderen moeten vooral zelf lezen en als ze woorden niet snappen kunnen ze het aan mij vragen. Het duurt niet heel lang voordat er eentje vraagt of ik maar het hele boek wil voorlezen. Zo gezegd, zo gedaan. Daarna draai ik het om en wordt ik de rest van de les door diverse kinderen voorgelezen en in m’n arm geknepen want die witte huid is me toch even boeiend … net als die rare stippen (moedervelkken).

De avond eindigt met het bijwonen van de brassband oefening geleid door Ivan. Rond de 20 kinderen spelen op diverse instrumenten buiten achter een klaslokaal en nog net voordat het met bakken uit de hemel komt is de les afgelopen. Naast de spelers zelf komen ook andere kinderen meeluisteren … ,merk dan toch weer dat ik het meest attractieve gebeuren ben dus wederom een hoop geknijp en geduw in m’n witte huidje.

1. Wenda:
    15 oktober 2014
    Hihi, ik zie je zo voor die klas staan... Wat moet dat leuk zijn voor die kids om een Witte man voor de klas te hebben staan ;)
    Een witte man vol zenuwen :)
    Knap hoor!!!!
    Hebben ze de trombone al gebruikt? Wat zullen ze er blij mee zijn
    Liefs X
  2. Gert Jan:
    15 oktober 2014
    Hi witte man. Klasse dat je dit allemaal zo moei goed en boeiend verwoord. Ik wil graag een foto zien dat je voor de klas staat en les geeft!
    Top.
  3. Gert Jan:
    Top.
  4. Erikarinsaar:
    15 oktober 2014
    Haha hoe simpel kan het zijn! Een witte huid met moedervlekken dat maakt die kinderen al blij! Geniet van deze aandacht!! Xx
  5. Ien:
    15 oktober 2014
    He witteman, wie speelt voor Pauw? Stuur ns een selfie. Geniet er nog heerlijk van. Laat ze maar lekker knijpen( haha)
    Liefs en n hug Ien en Emile.
  6. Anita en Peter:
    15 oktober 2014
    Hoi Jeroen , wat n bizar idee dat jij nu aan de andere kant vd wereld zit !
    Maar wat zijn we blij met de vooruitgang vd communicatie middelen die er nu bestaan , zo kunnen wij lekker meegenieten van jou geweldige avonturen .
    Vele groetjes van ons uit t verre Limburg !!!!
  7. Ronald, Tamara, Mylan en Indy:
    16 oktober 2014
    Nu weet Wenda wat haar te doen staat als je weer thuis komt... Knijpen in dat witte huidje
    Het zal een ervaring worden om nooit meer te vergeten, dat staat buiten kijf!!
    Xxx
  8. Rik:
    16 oktober 2014
    Whiteboy! Wat een leuke verhalen schrijf je. Leuk om te lezen wat jij daar meemaakt. Zo te lezen is het een bijzondere ervaring! Veel succes en keep up the good work!

Groet Rik
  9. Ronzy:
    16 oktober 2014
    Hi Harry! So good tot hear Aspen kicks ass! I hope my extra pair of gloves keeps you warm at night.... because, yeah... it's the Rockies!! :D Maat, hoe gaaf dat je deze uitdaging aan bent gegaan. Aan creativiteit geen gebrek bij jou, dus dat komt helemaal goed! Keep up the good work en geniet van die hele speciale tijd dat je daar bent. Much love, Lloyd